Logo Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

huiselijkgeweld.nl

Handreiking Veilig Thuis-medewerkers publiekscampagne vechtscheidingen

27-01-2015

Om 'omstanders' van een vechtscheiding bewust te maken van de rol die ze kunnen spelen in een vechtscheidingssituatie, start eind deze maand een radiocampagne. De campagne verwijst ook naar Veilig Thuis. De doelgroep zijn omstanders en betrokkenen die zich in het netwerk van het gezin bevinden, met name vrienden en familie.

Doel

Doel van de campagne is omstanders ervan bewust te maken dat ze in een vroeg stadium van een scheiding en gescheiden ouderschap een de-escalerende rol kunnen spelen. Dit kunnen ze doen door ouders inzicht te geven in hun handelswijze. Ook kunnen omstanders steun bieden aan de ouders en kinderen.

In een later stadium van een vechtscheiding en conflictueus gescheiden ouderschap kunnen omstanders een rol spelen in het verminderen van de conflicten en de doorverwijzing naar professionele hulp.

De handreiking gaat in op een aantal situaties / problemen waar mensen in een vechtscheiding mee te maken kunnen krijgen. Vervolgens worden suggesties gegeven aan betrokkenen om hierop in te gaan.

pdf-bestandHandreiking voor Veilig Thuis-medewerkers bij publiekscampagne vechtscheidingen (pdf-bestand, 270,8 kB, via vng.nl)