Logo Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

huiselijkgeweld.nl

Campagne ‘Een veilig huis’ in teken van vechtscheidingen

29-10-2014

De campagne tegen huiselijk geweld, 'Een veilig huis, daar maak je je toch sterk voor', gaat aandacht vragen voor vechtscheidingen. Begin november wordt begonnen met het uitzenden van tv- en radiospots om omstanders bij een vechtscheiding bewust te maken van de rol die zij kunnen spelen bij een escalerende scheiding.

Urgentie

In de campagne zien omstanders dat het kind de dupe is, op een manier waardoor je als omstander de urgentie voelt iets te doen. Zij krijgen tips hoe ze met de ouders kunnen praten en zich onafhankelijk op kunnen stellen, zodat ze het belang van het kind voorop kunnen stellen.

In deze periode speelt ook de televisiecommercial over kindermishandeling, mede met het oog op de Week van Kinderen Veilig van 17 t/m 22 november. Bij de campagne 'Een veilig huis, daar maak je je toch sterk voor' staat dit jaar het hulp bieden centraal. Dit jaar is er speciale aandacht voor ouderen, jongeren en vechtscheidingen.

Jongeren

Sinds 1 oktober is de jongerencampagne gestart met een symbool (de roomie) dat zegt: ik ben iemand bij wie jij je verhaal kwijt kunt, als je je thuis niet veilig voelt. Uit onderzoek blijkt dat veel slachtoffers van kindermishandeling denken dat niemand hen wil helpen, terwijl 94% dat graag wil. Doel is dat omstanders ‘hun deuren openen’ en aangeven dat ze willen helpen. Zij krijgen tips over wat ze dan kunnen doen.

Links

externe linkwww.vooreenveiligthuis.nl