Tweede plek NRC Charity Awards voor campagne tegen jongensuitbuiting

'Jongens ook', een campagne tegen jongensuitbuiting, heeft gisteren bij de uitreiking van NRC Charity Awards een gedeelde tweede plaats bereikt.

Studenten maakten de campagne in samenwerking met Fier, Sterk Huis en het Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel.

De campagne bestaat uit een printadvertentie en een banner. Bij 'Jongens ook' toont dit een kaartje dat je op een prikbord in de supermarkt tegen zou kunnen komen. De tekst erop luidt: 'Jongen 14 jaar 50 euro 10 min.'

Ondenkbaar

Bij gedwongen prostitutie en mensenhandel wordt vaak aan meisjes gedacht, de zogenaamde loverboyslachtoffers. Maar dat er in Nederland ook minderjarige jongens worden aangeboden voor betaalde seks, dat is voor velen onbekend of zelfs ondenkbaar.

Competitie

De NRC Charity Awards zijn een jaarlijks terugkerende competitie, bedoeld om goede doelen te ondersteunen in het bereiken van hun doelgroep. Hiervoor werkt NRC samen met Willem de Kooning Academie, een internationaal toonaangevende academie voor bachelor- en masteropleidingen in media, art, design, leisure en education. De studenten ontwikkelen de campagnes.

De eerste prijs ging dit jaar naar JoinThePipe. Deze organisatie spoort mensen aan om tapwater en herbruikbare flessen te gebruiken. 'Jongens ook' deelt de tweede plek met de stichting Hartpatiƫnten Nederland. World Animal Protection is de winnaar van de publieksprijs. De winnaars ontvangen een advertentiebudget voor plaatsing in de uitgaven van NRC.