Tips voor afnemers
Zoekt u bij- of nascholing? Dan kunt u gebruikmaken van de onderstaande tips voor afnemers om na te gaan welk aanbod het beste bij u past.
Cheklist afnemers scholingsaanbod
Hoe weet u of een aanbieder past bij uw (scholings-)behoefte? Hieronder geven wij enkele tips en adviezen bij de selectie van een scholingsaanbod.
Bron: Schramade, Handboek Effectief Opleiden 20/96, 1999.
Probleemverkenning
- Biedt het aanbod een oplossing voor het probleem of de vraag van de medewerker, het team, de organisatie?
- Checkt de aanbieder de vraag en de diagnose die wordt voorgelegd en weet hij/zij een antwoord op alle problemen?
Product
- Wat is de core business van de aanbieder?
- Is hij/zij bereid om maatwerk te leveren en het doel en de inhoud van het aanbod aan te passen aan uw wensen?
- Krijgt u invloed op het ontwikkelproces van het leeraanbod?
- Met wat voor hulpmiddelen werkt de aanbieder?
- Wordt voldoende gebruikgemaakt van praktijkvoorbeelden, cases, en verwerkings- en praktijkopdrachten?
- Wat heeft de aanbieder meer te bieden dan anderen?
Profilering/positionering
- Met welke vraagstukken heeft de aanbieder daadwerkelijk ervaring?
- Heeft de aanbieder kennis en ervaring met uw branche?
- Op welke doelgroepen richtte de aanbieder zich tot nu toe?
- Kan hij/zij referenties overleggen van vergelijkbare organisaties waaruit dit blijkt?
- Hoe is de ervaring met maatwerk?
Personeel
- Wat is de vakinhoudelijke deskundigheid van de trainer of coach die de aanbieder in dienst heeft? Wat is zijn/haar reputatie?
- Spreken zij de taal van de medewerkers?
- Zijn zij in staat om het programma en de werkvormen op het niveau en de specifieke kenmerken van de doelgroep af te stemmen?
- Mag u zelf een keuze maken voor een van hen?
Prijs
- Wat zijn de kosten?
- Is dit inclusief of exclusief reis- en verblijfkosten?
- Is dit inclusief of exclusief kosten voor faciliteiten en materiaal?
- Is de prijs concurrerend met de prijs van andere aanbieders?
- Wat zijn de (annulerings)voorwaarden?
Plaats
- Waar vindt de leeractiviteit plaats?
- Worden leeractiviteiten in de eigen organisatie verzorgd of daarbuiten?
- Hoe is de bereikbaarheid?
Presentatie
- Welke indruk maakt de aanbieder bij het eerste contact?
- Hoeveel aandacht wordt besteed aan de contacten (denk hierbij aan afspraken, telefonische bereikbaarheid, afwikkeling en nazorg)?
- Hoe ziet het materiaal eruit en is het toegankelijk?
Promotie
- Hoe is de naamsbekendheid van het instituut?
- Is de aanbieder een bekend of onbekend bureau en zo ja welke waarde heeft bekendheid voor u?
- Wat straalt de aanbieder uit?
- Is de aanbieder creatief en flexibel, in staat om maatwerk te leveren of werkt hij/zij meer met standaardoplossingen?
- Is de aanbieder betrouwbaar en geloofwaardig en vertrouwt u op continuiteit en voortgang?
- Hoe vindt acquisitie plaats?
- Welke referenties geeft de aanbieder?
Planning
- Hoe plant de aanbieder de leeractiviteiten?
- Past dit bij uw planning?
- Bevat het plan duidelijke tijdpaden voor verschillende activiteiten?
- Laat de planning ruimte voor onverwachte situaties?
- Worden uw doelen tijdig bereikt?
- Zijn er eventuele fasen, tussentijdse evaluaties en kwaliteitchecks ingebouwd?