Tips voor afnemers

Zoekt u bij- of nascholing? Dan kunt u gebruikmaken van de onderstaande tips voor afnemers om na te gaan welk aanbod het beste bij u past.

Cheklist afnemers scholingsaanbod

Hoe weet u of een aanbieder past bij uw (scholings-)behoefte? Hieronder geven wij enkele tips en adviezen bij de selectie van een scholingsaanbod.

Bron: Schramade, Handboek Effectief Opleiden 20/96, 1999.

Probleemverkenning

  • Biedt het aanbod een oplossing voor het probleem of de vraag van de medewerker, het team, de organisatie?
  • Checkt de aanbieder de vraag en de diagnose die wordt voorgelegd en weet hij/zij een antwoord op alle problemen?

Product

  • Wat is de core business van de aanbieder?
  • Is hij/zij bereid om maatwerk te leveren en het doel en de inhoud van het aanbod aan te passen aan uw wensen?
  • Krijgt u invloed op het ontwikkelproces van het leeraanbod?
  • Met wat voor hulpmiddelen werkt de aanbieder?
  • Wordt voldoende gebruikgemaakt van praktijkvoorbeelden, cases, en verwerkings- en praktijkopdrachten?
  • Wat heeft de aanbieder meer te bieden dan anderen?

Profilering/positionering

  • Met welke vraagstukken heeft de aanbieder daadwerkelijk ervaring?
  • Heeft de aanbieder kennis en ervaring met uw branche?
  • Op welke doelgroepen richtte de aanbieder zich tot nu toe?
  • Kan hij/zij referenties overleggen van vergelijkbare organisaties waaruit dit blijkt?
  • Hoe is de ervaring met maatwerk?

Personeel

  • Wat is de vakinhoudelijke deskundigheid van de trainer of coach die de aanbieder in dienst heeft? Wat is zijn/haar reputatie?
  • Spreken zij de taal van de medewerkers?
  • Zijn zij in staat om het programma en de werkvormen op het niveau en de specifieke kenmerken van de doelgroep af te stemmen?
  • Mag u zelf een keuze maken voor een van hen?

Prijs

  • Wat zijn de kosten?
  • Is dit inclusief of exclusief reis- en verblijfkosten?
  • Is dit inclusief of exclusief kosten voor faciliteiten en materiaal?
  • Is de prijs concurrerend met de prijs van andere aanbieders?
  • Wat zijn de (annulerings)voorwaarden?

Plaats

  • Waar vindt de leeractiviteit plaats?
  • Worden leeractiviteiten in de eigen organisatie verzorgd of daarbuiten?
  • Hoe is de bereikbaarheid?

Presentatie

  • Welke indruk maakt de aanbieder bij het eerste contact?
  • Hoeveel aandacht wordt besteed aan de contacten (denk hierbij aan afspraken, telefonische bereikbaarheid, afwikkeling en nazorg)?
  • Hoe ziet het materiaal eruit en is het toegankelijk?

Promotie

  • Hoe is de naamsbekendheid van het instituut?
  • Is de aanbieder een bekend of onbekend bureau en zo ja welke waarde heeft bekendheid voor u?
  • Wat straalt de aanbieder uit?
  • Is de aanbieder creatief en flexibel, in staat om maatwerk te leveren of werkt hij/zij meer met standaardoplossingen?
  • Is de aanbieder betrouwbaar en geloofwaardig en vertrouwt u op continuiteit en voortgang?
  • Hoe vindt acquisitie plaats?
  • Welke referenties geeft de aanbieder?

Planning

  • Hoe plant de aanbieder de leeractiviteiten?
  • Past dit bij uw planning?
  • Bevat het plan duidelijke tijdpaden voor verschillende activiteiten?
  • Laat de planning ruimte voor onverwachte situaties?
  • Worden uw doelen tijdig bereikt?
  • Zijn er eventuele fasen, tussentijdse evaluaties en kwaliteitchecks ingebouwd?